Zálohování

Z Support
Přejít na: navigace, hledání

Základní informace o zálohování dat a možnostech jejich obnovy.

Obsah

Zálohování

Základní běžné otázky a odpovědi k problematice centrálního zálohování dat na ZČU. Zálohování provozované CIV má charakter operatvní provozní zálohy a případné obnovení po havárii. Uchování dat pro archivační účely je potřeba řešit jinými způsoby.

Co se zálohuje?

CIV centrálně zálohuje následující data:

  • domácí adresáře uživatelů na AFS
  • poštovní složky uživatelů na poštovním serveru
  • adresáře projektů na AFS
  • Oracle databáze
  • MySQL databáze
  • Lotus Domino databáze
  • ... a dále služební servery a další IT infrastrukturu ZČU (pro interní potřebu CIV)

Co se naopak centrálně nezálohuje:

  • data uživatelů uložená na jejich lokálních PC a noteboocích , tj. veškerá data na lokálních discích, lokálně stažená pošta... a to včetně stanic Orion-IS
  • fakultní a katedrální servery
  • tiskové úlohy

Plán zálohování

  1. Domovské adresáře uživatelů
    • Každý den se provádí tzv. online záloha, kterou si může uživatel zpřístupnit sám
    • Každý uživatel má tedy dostupnou online zálohu svého domovského adresáře z předchozího dne.
    • Jednou týdně se provádí tzv offline záloha na pásky.
    • Celkově jsou k dispozici denní offline zálohy za poslední měsíc.
  2. Elektronická pošta
    • Zálohují se všechny poštovní složky uživatelů.
    • K dispozici jsou zálohy staré 1, 3, 7 a 14 dnů.
  3. Projekty
    • Projekty se zálohují jednou týdně během víkendu.
    • K dispozici jsou zálohy za poslední měsíc.
  4. Databáze Oracle
    • Databáze Oracle se zálohují individuálně dle potřeb konkrétní aplikace. Obvykle se dělají noční inkrementální zálohy a jednou týdně offline záloha.
    • Většina databází má navíc k dispozici auditní informace a žurnál.
  5. Databáze MySQL
    • Všechny databáze se zálohují každou noc.
    • K dispozici jsou denní zálohy až do stáří jednoho měsíce.

Jak používat on-line zálohu AFS?

Záložní kopie domovského adresáře uživatele z minulého dne se zpřístupní příkazem:

fs mk <adresář> user.<přihlašovací jméno>.backup

kde adresář je jméno (případně cesta) adresáře, přes který bude záloha přístupná.

Příklad: Zpřístupnění zálohy přes adresář zaloha pro uživatele sitera:

fs mk zaloha user.sitera.backup

Připojenou online zálohu domovského adresáře odpojíme příkazem:

fs rm <adresář>

kde adresář je jméno adresáře (případně cesta), kam je záloha aktuálně připojena. Jméno adresáře (resp. cesta) nesmí být ukončeno znakem /, jinak je hlášena chyba!

Příklad: Odstranění zpřístupněné zálohy z adresáře zaloha:

fs rm zaloha

Jak lze obnovit starší data na AFS?

Pokud nanaleznete data v online zálohách (viz výše), není snad ještě nic ztraceno. Data, která jsou pro vás velmi důležitá, by se měla ještě nacházet v offline záloze. Zasláním žádosti na adresu restore-req@service.zcu.cz se váš požadavek dostane na patřičná místa a v nejbližším možném termínu se správce zálohovacího systému pokusí Vaše data obnovit. Povinný obsah žádosti:

  • důvod žádosti
  • identifikace uživatele (Orion login) nebo projektu (název, mountpoint,...)
  • datum, ze kdy mají být data obnovena
  • místo (podadresář ve vašem domovském adresáři), kam se mají data obnovit.
    Tento adresář nesmí existovat, proto jej nevytvářejte!
    Nebude-li místo specifikováno, budou obnovená data připojena do Vašeho domovského adresáře jako podadresář zaloha.

Jak získat ztracené zprávy z pošty?

Obnovu dat provádí správce pošty na základě odůvodněné žádosti zaslané na adresu operator@service.zcu.cz. Obnova bude provedena v nejbližším možném termínu.

Obnova ostatních dat

Potřebujete-li obnovit jiná data, kontaktujte správce dané aplikace, informačního systému nebo databáze. Můžete se též obrátit na HelpDesk CIV.

Osobní nástroje
Jmenné prostory

Varianty
Zobrazení
Akce
Kdo jsem
Navigace
Často hledaná témata
Nástroje