Témata studentských prací/Obecné zadání k přednáškám

Z HelpDesk

Přednášku lze uchopit tak, že máte produkt, který máte za úkol prezentovat tak, aby si jej zákazník koupil. Protože jde o technický produkt, je potřeba nastudovat technická specifika a ty prezentovat. Cílem není srovnání s jinými produkty, ale v kostce vysvětlit vlastnosti. Každé zadání je trochu jiné a je třeba jej respektovat, následující text neberte jako dogma.

Cílem semestrální práce je připravit přednášku a tu odprezentovat. Předpokládá se:

  • délka 30min: z toho 10min přednáška, 15min ukázka (konfigurace, přenos, práva, ...), 5min diskuse
  • zajímá nás zvláště technická stránka, teoretické úvody lze vypustit, pokud nejsou zcela nezbytné
  • vaše praktická zkušenost a vámi zjištěné nedostatky, výhody, obtížnost nasazení
  • termín bude stanoven v dostatečném předstihu, tak aby všem vyhovoval

Publikum bude skupina administrátorů operačních systémů z CIV (cca 10-15 lidí), tedy očekávejte vzdělané publikum v oblasti IT, tj. vynechte vysvětlení trivialit.

V přednášce by nemělo chybět (ne vždy lze aplikovat na zadané téma):

  • velmi krátký úvod, o čem daná technologie je a k čemu by měla sloužit (ostatní vyplyne z dalších bodů)
  • stav vývoje, včetně budoucích plánů
  • výhody, nevýhody, přínosy
  • co obnáší instalace resp. dostupnost v distribucích a jejich podpora, údržba
  • náročnost nasazení (náročnost přípravy a konfigurace, ...)
  • vlastní zkušenost provozem (obtíže, výkonostní problémy, ...)
  • vlastní hodnocení a doporučení

V praktické části by jste měli ukázat (záleží na souborovém systému):

  • na jakém zapojení jste testovali (počet serverů, počet klientů, počet replik, ...)
  • ve stručnosti konfigurace serveru a klienta
  • nastavení vlastností (počet replik, práva, ...)
  • jak se soubory ukládají/stahují (někdy je třeba spec. příkazů)
  • způsob autentizace/autorizace

Přednáška (40% z hodnocení, zbytek pak vlastní předvedení):

  • nemluvte potichu, musí vás bez problémů slyšet i zadní řada, dobře artikulujte
  • nemluvte monotónně, jinak bude vaše přednáška vypadat nudně a v kombinaci s předchozím bodem se stanete "uspávačem hadů"
  • vyzkoušejte si přednášku, dělejte si poznámky na úpravy slidů, orientačně si stopněte čas, prezentaci podle toho upravte, svou prezentaci si natočte a poslechněte se, možná se budete hodně divit
  • pokud pravidelně nepřednášíte, vyzkoušejte si pak přednes minimálně ještě jednou a stopněte si to
  • pokuste se mluvit celem k publiku, pohled na vaše záda je nezaujme, stůjte vzpřímeně, hleďte směrem do publika (pokud nemáte rádi oční kontakt, najděte si tím směrem něco jiného, třeba obraz, květinu, židli)
  • nebojte se na otázku odpovědět 'nevím', ale nesmí to být pokaždé, musíte mít nastudováno více než je v prezentaci a do prezentace dát jen to nejdůležitější/nejzajímavější
  • pokuste se připravit na otázky, nadhoďte téma a zeptejte se, co by kolegy zajímalo, případně je s tématem krátce seznamte a zeptejte se znova, pokuste se na dané otázky najít odpověď

Příklad toho, co by měly slidy a přednáška obsahovat v případě lokálních souborových systémů:

  • načrtnout základní strukturu souborového systému (struktura propojení inodů, B* stromy?, počet úrovní, ...),
  • rozšiřujícím technologiím snapshot, deduplikace, žurnálování, uživatelské kvóty (pokud má, pak podmínky používání a odhadovaná ztráta výkonu dle dokumentace)
  • kam jsou ukládány poškozené soubory po fsck (/lost+found ?)
  • limity souborového systému (max. velikost FS, max. velikost souboru, max. počet adresářů/souborů v jednom adresáři, ...)
  • doporučení pro dany souborový systém, vhodnost pro SSD
  • způsob kontroly konzistence souborového systému (za běhu nebo při vypnutém systému, potíže)
  • možnost růstu 'grow' a zmenšení 'shrink' souborového systému (za běhu?)
  • jiné vlastnosti