E-mailové konference

Z HelpDesk

Elektronická pošta se stala významným komunikačním prostředkem. Na naší univerzitě má většina zaměstnanců i studentů zřízenu schránku elektronické pošty (elektronickou adresu). Na jedné straně proto roste snaha využít tento komunikační prostředek k informování o různých povinnostech, akcích, událostech a dalším dění, na straně druhé se proti těmto požadavkům staví neustále se zvyšující množství nevyžádané elektronické pošty v podobě reklam nejrůznějšího druhu. Pracovníci CIV předkládají takové řešení, které univerzitě umožní využít elektronickou poštu k informování svých zaměstnanců a studentů a přitom maximálně omezí riziko zneužití.

Elektronické konference na ZČU

Elektronické konference jsou jakési virtuální diskusní kluby založené na principu elektronické pošty. Jejich účastníci v nich diskutují o předem smluvených tématech. Do elektronické konference se může přihlásit každý, kdo má přístup k elektronické poště. Svým přihlášením docílí toho, že je jeho e-mailová adresa přidána do seznamu adres abonentů dané konference. Jakýkoliv dopis zaslaný na adresu konference je rozeslán na adresy všech abonentů. Kromě možnosti sledování obsahu konference se mohou její účastníci obrátit na ostatní členy také se svým názorem, otázkou či prosbou o pomoc.

Předpokladem funkčnosti celého systému je aktuálnost, správnost a úplnost seznamu adresátů a jejich e-mailových adres. V případě studentů se seznam adresátů získává z dat udržovaných v aplikaci Studijní agenda (http://portal.zcu.cz), v případě zaměstnanců z dat udržovaných v aplikaci Telefonní seznam (http://ts.zcu.cz), za jejichž aktualizaci odpovídají jednotlivá pracoviště. Validita adres u zaměstnanců je nyní komplikována skutečností, že v aplikaci Telefonní seznam může být uvedena i jiná, než univerzitní e-mailová adresa. Předpokládáme však, že v dohledné době budou adresy zaměstnanců generovány z připravovaného jednotného registru osob automaticky a budou jen univerzitní. Doručování zpráv na výhradně univerzitní adresy adresátů neznamená žádné omezení, protože mechanismus přesměrování pošty umožňuje automatické přeposílání zpráv adresovaných na univerzitní adresu i do jiných schránek.


Informace zasílané na univerzitní elektronickou adresu mají stejnou váhu jako informace vyvěšené v písemné podobě na určeném místě. Každý zaměstnanec i student je z tohoto důvodu považován za informovaného, pokud mu byla informace doručena v elektronické podobě do jeho poštovní schránky na univerzitní poštovní server.


Základní informace

Vlastní službu elektronických konferencí zajišťují speciální aplikace - listservery. Každý listserver může obhospodařovat řadu jednotlivých konferencí. Úplný seznam všech listserverů dostupných na síti není možné vytvořit, protože neustále vznikají nové. Krácené seznamy lze získat prostřednictvím služeb WWW nebo FTP. Konference zahrnují téměř všechna myslitelná témata a jejich celkový počet se pohybuje řádově v tisících.

Z hlediska způsobu distribuce příspěvků (nových zpráv) lze konference rozdělit na moderované a nemoderované. U moderovaných rozhoduje vlastník konference (tzv. moderátor) o tom, bude-li příspěvek rozeslán všem členům klubu. V případě nemoderovaných konferencí se každý příspěvek došlý na adresu konference rozesílá všem jejím členům automaticky. Z hlediska členství lze konference rozdělit na otevřené a uzavřené. Do otevřených konferencí, kterých je absolutní většina, se může přihlásit kdokoliv. V případě uzavřených konferencí je e-mail s příkazem o přihlášení automaticky předán administrátorovi konference a ten sám pak rozhodne o uživatelově účasti v diskusním klubu. Elektronické konference můžeme tedy přirovnat ke kopírovacím strojům, které došlé zprávy rozesílají/kopírují na adresy všech přihlášených účastníků.

Existující konference

V počítačové síti ZČU pracuje listserver na serveru list.zcu.cz . Jeho adresa je mailman@list.zcu.cz. Některé z konferencí na něm běžících jsou zaměřeny na problematiku aktivit, služeb a řízení ZČU, jiné mají celorepublikový rozsah. Z technicky orientovaných konferencích zaměřených na ZČU bych chtěl uvést především tyto:

Adresa Konference
webnet@list.zcu.cz konference o počítačové síti ZČU
orion-oriont@list.zcu.cz konference o projektu OrioNT
orion-misc@list.zcu.cz obecná diskuse o projektu Orion
orion-linux2@list.zcu.cz konference o projektu Orion Linux2


Chcete-li se do konference přihlásit, pošlete nejprve na adresu listserveru e-mail, do jehož těla napíšete slovo HELP. Listserver Vám obratem vrátí zprávu s popisem všech příkazů, jimiž s ním můžete komunikovat. Mezi nimi najdete příkaz pro přihlášení se do konference i příkaz pro vypsání anotací všech konferencí na něm běžících.

Velmi častý způsob komunikace s listservery je tento:

  • Přihlášení se do konference webnet běžící na serveru list.zcu.cz : pošlete zprávu na adresu webnet-request@list.zcu.cz a do jejího těla napište příkaz subscribe
  • Odhlášení se z konference webnet: pošlete zprávu na adresu webnet-request@list.zcu.cz a do jejího těla napište příkaz unsubscribe
  • Poslání příspěvku do konference webnet

pošlete zprávu na adresu webnet@list.zcu.cz a do jejího těla napište vlastní text zprávy


V rámci nově zavedeného systému bylo zřízeno několik desítek elektronických konferencí, jejichž nastavení odpovídá zamýšlenému použití. Všechny konference jsou uzavřené, takže se do nich nemůže přihlásit jiný uživatel. Seznam účastníků je generován centrálně a automaticky. V principu se konference dělí na moderované (v tabulce označené M) a na nemoderované (N). Do moderované konference může zasílat zprávy pouze určená osoba se znalostí přístupového hesla. Konference nemoderovaná dovoluje zaslání zpráv všem svým členům. Jako příklad uveďme moderovanou konferenci studenti-zcu@list.zcu.cz, do které má výhradní právo zasílat zprávy jen prorektor pro studijní a pedagogickou činnost.

Adresa Povolený odesílatel Okruh adresátů Typ
zamestnanci-zcu@list.zcu.cz rektor, kvestor, ředitel CIV všichni zaměstnanci M
studenti-zcu@list.zcu.cz prorektor pro stud.č. všichni studenti M
tajemnici-zcu@list.zcu.cz kvestor, prorektor pro VV, prorektor pro IT, ředitel CIV tajemníci kateder,fakult a dalších útvarů M
vedkat-zcu@list.zcu.cz rektor, kvestor vedoucí kateder ZČU M
zamestnanci-fst@list.zcu.cz, zamestnanci-fhs@list.zcu.cz ... děkani jednotlivých fakult zaměstnanci příslušné fakulty M

studenti-fst@list.zcu.cz, studenti-fhs@list.zcu.cz ...

děkani jednotlivých fakult studenti příslušné fakulty M

tajemnici-fst@list.zcu.cz, tajemnici-fhs@list.zcu.cz ...

účastníci seznamu a děkan, tajemník, a proděkani příslušné fakulty tajemníci příslušné fakulty a kateder N

vedkat-fst@list.zcu.cz, vedkat-fhs@list.zcu.cz ...

účastníci seznamu a děkan, tajemník, a proděkani příslušné fakulty vedoucí kateder příslušné fakulty N

kiv@list.zcu.cz, kar@list.zcu.cz, ntc@list.zcu.cz ...

účastníci seznamu zaměstnanci katedry nebo útvaru N

Pro konference označené M platí:

  • konference je uzavřená, moderovaná
  • posílání zpráv je vázáno na znalost hesla
  • heslo je ve správě CIV a je sděleno oprávněnému odesílateli
  • ostatní členové nemohou do konference své zprávy aktivně posílat.

Pro konference označené N platí:

  • konference je uzavřená, nemoderovaná
  • každý účastník konference má právo poslat do konference svou zprávu
  • zprávy zaslané neprávem (z neregistrované adresy) jsou automaticky mazány bez zpětné vazby na odesílatele

Poznámky:

  • Do konferencí nelze přidávat další účastníky běžným způsobem, protože seznam členů je generován centrálně a automaticky.
  • Všechny konference mají svůj archiv.
  • Projekt prošel oponenturou fakult a vedení univerzity.
  • Požadovaná možnost zasílat informace studentům daného předmětu nebo kroužku je realizována přímo aplikací Studijní agenda a v možnostech popsaného systému není.