Google Docs

Z HelpDesk

Google Apps obsahuje online editory pro tvorbu textových a jiných dokumentů, tabulek, prezentací, atd. Tato sada byla poprvé vydána 11. října 2006 pod anglickým názvem Google Docs & Spreadsheets. Produkty Dokumenty, Tabulky, Prezentace, Formuláře a Nákresy Google lze používat v libovolném webovém prohlížeči a v libovolném mobilním zařízení připojeném k internetu. Lze je sdílet, komentovat, upravovat společně s více uživateli v reálném čase. Mezi další dostupné funkce patří neomezená historie revizí umožňující uchování všech provedených změn na jednom místě.


Dokumenty, tabulky, formuláře

Zobrazení možností Google Docs

Na dokumenty, tabulky a ostatní možnosti se můžeme dostat těmito způsoby:

  1. přes ikonku teček v pravém horním rohu vedle Vašeho jména -› zde následně vybereme mezi dokumenty, tabulkou či presentací
  2. zadáním adresy https://docs.google.com/ -> adresa Vás přenese rovnou na úložiště dokumentů. Pokud chcete tabulku, či presentaci, pomocí ikony Dokumenty se třemi čárami (v levém horním rohu) si můžete úložiště přepnout.
Výběr



Formuláře, nákresy

Formulář

V Dokumentech Google se kromě běžných webových aplikací pro tvorbu dokumentů, tabulek a prezentací nachází účinný nástroj pro získávání zpětné vazby (tvorba dokazníků), který se nazývá Formuláře Google. Tímto nástrojem dokážete získat zpětnou vazbu od více uživatelů a provést vyhodnocení v přehledné tabulce případně grafu.


Princip je jednoduchý:

  1. vytvoříte formulář
  2. formulář nasdílíte uživatelům do jejich e-mailových schránek nebo jej publikujete na svém webu/blogu
  3. následně již jen vyhodnocujete výsledky, které uživatelé vyplnili a odeslali


Nákresy



Vytvoření nového dokumentu

Způsob vytvoření je pro dokumenty, tabulky a další stejný. Zde máme také několik možností:

  1. na adrese https://docs.google.com/ -> pomocí červeného kolečka s bílým křížem, které se nachází v pravém dolním rohu
  2. přes Google Drive :
    • pomocí ikony PŘIDAT › zde následně vybereme dokumenty
    • pomocí ikony Můj disk › následně provedu výběr


Práce s Google Dokumenty

Prostředí Google Docs připomíná klasickou desktopovou aplikaci s programovou nabídkou a nástrojovou lištou. Dokumenty upravujete ve

vizuálním režimu, k dispozici jsou běžné formátovací funkce, vyhledávání, nahrazování textů, kontrola pravopisu (všechny jazyky

podporované Google, tedy včetně češtiny) a práce s různými verzemi (revizemi) dokumentu. Do textů je možné vkládat obrázky, tabulky,

komentáře, záhlaví, zápatí a různé další prvky. Obrázky lze buď nahrát z počítače, nebo ze zadané URL adresy na internetu.


Komentáře

K libovolné části dokumentu lze také vkládat komentáře a reagovat na ně. V komentáři lze zmínit konkrétního spolupracovníka, kterému přijde e-mailem notifikace, na kterou může opět přímo e-mailem (např. ze svého mobilního telefonu) odpovědět a tato odpověď se okamžitě objeví jako reakce v komentáři k dokumentu. Po vyjasnění diskutované části dokumentu se jedním kliknutím komentář vyřeší, diskuse se schová a kdokoliv má k dokumentu oprávnění se k této diskusi může později vrátit v přehledu komentářů.


Historie

Sdílení dokumentu

Nasdílet dokument lze těmito možnostmi:

  1. přes Google Drive (zde najdete podrobný návod pro sdílení dokumentů)
  2. v samotném editoru dokumentu

Na dokumentu může pracovat i několik uživatelů současně, přičemž se mohou domlouvat přes zabudovaný chat a díky barevnému označení každý snadno rozpozná, v jaké části dokumentu je zrovna kdo aktivní.