Nápověda:Tenký klient

Z HelpDesk
Verze z 7. 6. 2006, 10:16, kterou vytvořil Phanousk (diskuse | příspěvky) (→‎Citrix ICA klient: - dodání linků na terminálový server)

Tenký klient obecně

Označení pro přístup k čemukoliv přes síťové rozhraní. V zásadě existují dvě možnosti přístupu, například k nějaké databázi, nebo aplikaci.

  • Nativní aplikací, tj. aplikací přímo nainstalovanou v systému (např. Microsoft Office).
  • Přes www nebo jiný podobný síťový protokol - v systému je potřeba mít nainstalovanou aplikaci pro přístup na nějaký server (www browser, Citrix ICA klient, ...), která zprostředkuje přístup k požadované aplikaci tak, jako by byla nainstalovaná na lokálním stroji (ICA klient) nebo alespoň k jejím funkcím (STAG - http://stag.zcu.cz).

V prostředí ZČU se používají dva tenké klienty. Oba už byly zmíněné v předchozím odstavci. Vzhledem ke specifičnosti STAGU se zde popíše jen Citrix ICA klient.

Citrix ICA klient

Je to aplikace instalovatelná jak do systému Windows, tak do systému Linux. Slouží k přístupu na terminálové servery (TS) Atlas a Prometheus, na kterých jsou nainstalované aplikace

Toto slouží těm lidem, kteří zmíněné aplikace nechtějí, nebo nemohou mít nainstalované na svém vlastním počítači a potřebují je využívat. Typicky jsou to lidé, kteří nemají OrionXP stroje. Vzhledem k tomu, že Prometheus i Atlas jsou servery se systémem Windows, veškeré problémy s tenkým klientem patří do RT fronty IS. Při připojení ovšem mohou nastat ještě další problémy, které s tenkým klientem přímo nesouvisí a budou popsány v následující podkapitolce.

Jak poznat problém tenkého klienta

Při zařazování problému je potřeba zjistit, jestli hlášený problém je skutečně problém přístupu na TS přes tenkého klienta, nebo zdali se jedná o problém s přístupem k požadované aplikaci. Zjistí se to jednoduše.

  1. Po spuštění tenkého klienta je po uživateli vyžadováno nejprve přihlášení do systému Windows, který je nainstalovaný na TS. Jestliže toto neproběhne vpořádku, jedná se o problém tenkého klienta a patří do RT fronty IS.
  2. Po úspěšném přihlášení k Windows následuje požadavek přihlášení do zvolené aplikace (Stag, Magion). Jestliže zde je nějaký problém, jedná se o problém aplikace (tj. ne TS) a požadavek patří do RT fronty SIS.
  3. Jestliže se daná aplikace nespustí vůbec (v případě Stagu a Magionu se vůbec neotevře přihašovací okénko, Legsys žádné přihašování nevyžaduje), jde o problém terminálového serveru a patří do RT fronty IS.