Phishing

Z HelpDesk
Civenka a phishing

V oblasti výpočetní techniky se pojmem phishing označují kriminální aktivity, které jsou založeny na tzv. sociálním inženýrství. Jinak řečeno - proč se snažit ukrást požadované informace, když je uživatel sám prozradí, pokud jej vhodným způsobem požádáme? Líbivé věty, založené na psychologických znalostech, mohou uživatele přimět k prozrazení důvěrných informací, aniž by si všiml či uvědomil, že se stalo něco špatného. Obecně se jedná o podvodné vydávání se za důvěryhodnou osobu či instutici za účelem získání citlivých informací jako jsou hesla, čísla kreditních karet a podobně. Nejčastěji je k tomuto záměru využíván e-mail, ale také webové stránky či telefonáty.

Samotný pojem phishing pochází z anglického termínu password harvesting (sklízení hesel). V českém jazyce se dá setkat také s pojmem rhybaření, což je překladateská slovní hříčka vyjadřující fakt, že pachatel předkládá chutné návnady a čeká, kdo se chytí na udičku.

Odkazy na novinky týkající se phishingu

Informace o aktuálních phishingových útocích jsou pravidelně zveřejňovány mezi Novinkami:

Jak poznat podvrh?

Metody rhybaření pro získání potřebných informací mohou být různé, zpravidla očekávají přímo odpověď na zaslaný e-mail či spuštění přílohy e-mailu. Dále existují sofistikovanější postupy, kdy Vás, na základě e-mailu, přimějí navštívit podvrženou kopii stránky, kterou běžně navštěvujete. Přístupové údaje vyplněné na této kopii pak putují přímo k příslušnému rhybáři. Tyto metody jsou nejčastěji zkoušeny na bankách nebo internetových obchodech. Je tedy nutné umět poznat podvržený e-mail, ale také podvrženou stránku, protože se na ni můžete dostat i jinak, než přes odkaz v e-mailu.

Podvodné e-maily

Jak poznat, že e-mail, který dorazil do schránky, obsahuje lživé informace a je nebezpečný? Existuje řada příznaků, které jsou velmi podezřelé a při jejich spatření je nutné zvýšit pozornost:

  • je vyžadováno okamžité sdělení citlivých údajů nebo jiná akce, jinak bude něco omezeno/zrušeno/nevydáno/...
  • hypertextové odkazy vedou na úplně jinou adresu, než je specifikováno v textu e-mailu
  • je přítomna spustitelná příloha (samostatně nebo v archivu), nebo na ní vede odkaz
  • neočekávaný jazyk zprávy - například CIV Vám nebude zasílat výzvy v angličtině, u oficiálních sdělení lze předpokládat gramatickou a stylistickou správnost apod.

Dále je nutné si uvědomit, že odesílatel uvedený v hlavičce e-mailu nemusí být nutně autorem zprávy! Jistotu dává pouze elektronický podpis.

Pokud si nejste jisti, zda se jedná o podvržený požadavek v e-mailu, ověřte si pravost telefonicky u odesílatele zprávy, nebo kontaktujte HelpDesk CIV.

Falešné www stránky

Při procházení sítě internet se můžete dostat na stránky, které se tváří jako důvěrné známé, ale ve skutečnosti jde pouze o zdařilou kopii. Zpravidla se na ně dostanete přes podstrčený odkaz v emailu. Jak poznat, že se nacházíte na špatné stránce?

V žádném případě nelze spoléhat na vzhled stránky, protože okopírovat lze vše včetně různých animací či jazykových mutací! Jediné na co lze spoléhat je ověření komunikujícího protějšku certifikáty.

Jak phishing funguje?

Jak můžete vidět na příkladech, phishing může mít mnoho forem. Základní princip je ovšem zhruba následovný:

  • Do e-mailové schránky dorazil následující e-mail:
Phishingový e-mail
  • Co je na e-mailu podezřelého
    • Nemá-li majitel e-mailové schránky účet u PayPal, není důvod aby jej firma PayPal upozorňovala na bezpečnostní problém.
    • V případě bezpečnostních problémů je žádná firma jistě nebude řešit po e-mailu.
    • E-mailová adresa nepatří organizaci, která upozorňuje na problém (freemailová adresa na seznam.cz)
    • Hypertextový odkaz vede na stránky, které nemají s PayPal nic společného (zde se text "PayPal" dokonce vůbec nevyskytuje).
  • Dejme tomu, že to uživatel přehlédne a na uvedený odkaz klikne. Stránka, na kterou se dostane vypadá následovně:
Podvržená stránka
  • A takto vypadá originální stránka:
Originální stránka
  • Stránky na první pohled vypadají velmi podobně (viditelný obsah stránky tedy není vhodné prostředek pro rozlišování podvrhů).
  • Při pohledu na URL podvržené stránky si lze všimnout několika věcí
    • Stránka není zabezpečená - v URL je pouze http místo https, chybí ikonky visacích zámků a pozadí URL není podbarvené žlutě (jak to vypadá v jiných prohlížečích než Mozilla Firefox je ukázáno na samostatné stránce). Přenášená data tedy nejsou šifrována, což je u přístupových údajů vždy podezřelé.
    • Něco podobného textu "www.PayPal.com" se v adrese vyskytuje, ale malé písmenko "el" je nahrazeno velkým měkkým "I". Některým lidem totiž stačí vidět známý text v adrese a jsou uchlácholeni. Zahlédnutí takovéhoto triku je vždy podezřelé.
    • Stránka je na serveru www.fawnbeaty.com, protože vše za následujícím lomítkem už jen upřesňuje co má server zobrazit. Firma PayPal těžko nechá řešit bezpečnostní problém jinou firmu - opět podezřelá záležitost.

Jak se před phishingem chránit?

  • Zachovat chladnou hlavu. Velká část útočníků spoléhá na to, že uživatele vystresuje (hrozbou zrušení konta, zablokování kreditní karty, exekuce...) a ten pak zbrkle a bez přemýšlení provede požadovanou akci.
  • Všímat si při čtení e-mailů nesrovnalostí, popsaných na této stránce - gramatických chyb, příloh v nezvyklém formátu, žádostí o vydání osobních údajů atd. atp.
  • Sledovat Novinky, kde jsou zveřejňovány informace o aktuálních phishinových pokusech.
  • V případě sebemenších pochybností neotevírat přílohy, neklikat na odkazy, neodpovídat na e-mail a neprodleně kontaktovat HelpDesk CIV.

Příklady phishingových útoků

Na stránce Phishing - příklady se nachází řada ukázek phishingových útoků, se kterými se setkali uživatelé ZČU. Znalost starších útoků a praktik útočníků je neocenitelným pomocníkem při rozpoznávání dalších pokusů.

Odkazy