Zálohování
Základní informace o zálohování dat a možnostech jejich obnovy.
Zálohování
Základní běžné otázky a odpovědi k problematice centrálního zálohování dat na ZČU. Zálohování provozované CIV má charakter operatvní provozní zálohy a případné obnovení po havárii. Uchování dat pro archivační účely je potřeba řešit jinými způsoby.
Co se zálohuje?
CIV centrálně zálohuje následující data:
- domácí adresáře uživatelů na AFS
- poštovní složky uživatelů na poštovním serveru
- adresáře projektů na AFS
- Oracle databáze
- MySQL databáze
- Lotus Domino databáze
- ... a dále služební servery a další IT infrastrukturu ZČU (pro interní potřebu CIV)
Co se naopak centrálně nezálohuje:
- data uživatelů uložená na jejich lokálních PC a noteboocích , tj. veškerá data na lokálních discích, lokálně stažená pošta... a to včetně stanic Orion-IS
- fakultní a katedrální servery
- tiskové úlohy
Plán zálohování
- Domovské adresáře uživatelů
- Každý den se provádí tzv. online záloha, kterou si může uživatel zpřístupnit sám
- Každý uživatel má tedy dostupnou online zálohu svého domovského adresáře z předchozího dne.
- Jednou týdně se provádí tzv offline záloha na pásky.
- Celkově jsou k dispozici denní offline zálohy za poslední měsíc.
- Elektronická pošta
- Zálohují se všechny poštovní složky uživatelů.
- K dispozici jsou zálohy staré 1, 3, 7 a 14 dnů.
- Projekty
- Projekty se zálohují jednou týdně během víkendu.
- K dispozici jsou zálohy za poslední měsíc.
- Databáze Oracle
- Databáze Oracle se zálohují individuálně dle potřeb konkrétní aplikace. Obvykle se dělají noční inkrementální zálohy a jednou týdně offline záloha.
- Většina databází má navíc k dispozici auditní informace a žurnál.
- Databáze MySQL
- Všechny databáze se zálohují každou noc.
- K dispozici jsou denní zálohy až do stáří jednoho měsíce.
Jak používat on-line zálohu AFS?
Záložní kopie domovského adresáře uživatele z minulého dne se zpřístupní příkazem:
fs mk <adresář> user.<přihlašovací jméno>.backup
kde adresář je jméno (případně cesta) adresáře, přes který bude záloha přístupná.
Příklad: Zpřístupnění zálohy přes adresář zaloha pro uživatele sitera:
fs mk zaloha user.sitera.backup
Připojenou online zálohu domovského adresáře odpojíme příkazem:
fs rm <adresář>
kde adresář je jméno adresáře (případně cesta), kam je záloha aktuálně připojena. Jméno adresáře (resp. cesta) nesmí být ukončeno znakem /, jinak je hlášena chyba!
Příklad: Odstranění zpřístupněné zálohy z adresáře zaloha:
fs rm zaloha
Jak lze obnovit strarší data na AFS?
Pokud nanaleznete data v online zálohách (viz výše), není snad ještě nic ztraceno. Data, která jsou pro vás velmi důležitá, by se měla ještě nacházet v offline záloze. Zasláním žádosti na adresu restore-req@service.zcu.cz se váš požadavek dostane na patřičná místa a v nejbližším možném termínu se správce zálohovacího systému pokusí Vaše data obnovit. Povinný obsah žádosti:
- důvod žádosti
- identifikace uživatele (Orion login) nebo projektu (název, mountpoint,...)
- datum, ze kdy mají být data obnovena
- místo (podadresář ve vašem domovském adresáři), kam se mají data obnovit.
Tento adresář nesmí existovat, proto jej nevytvářejte!
Nebude-li místo specifikováno, budou obnovená data připojena do Vašeho domovského adresáře jako podadresář zaloha.
Jak získat ztracené zprávy z pošty?
Obnovu dat provádí správce pošty na základě odůvodněné žádosti zaslané na adresu email-req@service.zcu.cz. Obnova bude provedena v nejbližím možném termínu.
Obnova ostatních dat
Potřebujete-li obnovit jiná data, kontaktujte správce dané aplikace, informačního systému nebo databáze. Můžete se též obrátit na HelpDesk CIV.