Antivirová ochrana

Z HelpDesk
Civenka-Antivir-Ilustrace.png

Ochrana před počítačovými viry je komplexní problém, který vyžaduje zodpovědný přístup všech uživatelů koncových stanic (nejen pracovních, ale i soukromých PC, notebooků a v dnešní době i smartphonů) a jejich spolupráci s CIV a lokálními správci IT. Do počítače se virus může dostat mnoha způsoby - e-mailem, spolu s instalovaným programem, z flashdisku či přijít přímo počítačovou sítí. Ačkoli jsou na ZČU samozřejmě nastavené politiky a mechanismy, které toto riziko snižují, jako jsou e-mailové filtry či omezení uživatelských práv na IS stanicích, je mylné se domnívat, že vás jakékoli centrální řešení může ochránit.


Doporučené antivirové programy

Na trhu je samozřejmě k dispozici řada komerčních i neplacených antivirových programů. Následující přehled obsahuje ty, které jsou doporučovány ze strany CIV pro uživatele z prostředí ZČU a nevyžadují žádné finanční náklady.

Antivir Použití
McAfee VirusScan Windows - univerzitní PC, o instalaci požádejte svého lokálního správce
Kaspersky Anti-Virus Windows - soukromé PC

Co dělat v případě napadení počítače virem

Selže-li veškerá obrana a váš počítač bude zavirován, je velmi pravděpodobné, že jej CIV odpojí od sítě WEBnet do doby, než dojde k odstranění viru. Informace o zablokování Vám bude zaslána na Vaši univerzitní e-mailovou adresu, případně Vašemu lokálnímu správci. V takové situaci si přečtěte informace na této stránce, ve zkratce je postup následovný:

  • Jedná-li se o pracovní stanici, okamžitě kontaktujte vašeho lokálního správce nebo HelpDesk.
  • Jedná-li se o soukromý počítač, proveďte odvirování (ideálně kompletní reinstalací systému) a odpovězte na informaci o blokaci, že je počítač čistý a tudíž je možné jej odblokovat.
  • Zauvažujte, kde se stala chyba a přijměte taková opatření, aby se podobná situace již příště neopakovala.