První krůčky

Z HelpDesk
Verze z 1. 9. 2006, 16:37, kterou vytvořil Phanousk (diskuse | příspěvky) (aktualizace linků)

Tato stránka je určena především pro studenty prvních ročníků. Dozvíte se na ní co je to CIV, jak získat přístup k počítačům, co je to JIS karta a k čemu vlastně je a spoustu dalších pojmů a informací, které budete potřebovat k seznámení se s výpočetním prostředím ZČU. Tato stránka vám má pomoci v orientaci a má být vaším pomocníkem v proniknutí do zaběhnutých postupů a zvyklostí. Dozvíte se na ní význam používaných zkratek a pojmů a o službách, které jsou vám k dispozici. Není nutné ji číst celou, používejte ji spíše jako pomůcku k vyřešení stavajícího problému.

První krůčky po výpočetním prostředí ZČU

Co to je CIV:

Uživatelská podpora HelpDesk

  • Kde CIV (HelpDesk) najdete:
    • v Plzni :-)
    • Informační centrum (UI), Univerzitní 20, 306 14 Plzeň = Univerzitní komplex na Borských polích (od hlavního vchodu budovy doprava a stále rovně až projdeš skleněný tunel). Místnost HelpDesku je hned v patře za tunelem (UI205)
    • Husova 11 (HJ306), v centru města, třetí patro
    • operator@service.zcu.cz, +420 37 763 8888, http://support.zcu.cz

O co se HelpDesk stará:

  • veřejné počítačové učebny ve správě CIV
  • uživatelská konta
  • uživatelská podpora

Veřejné počítačové učebny (uvedená provozní doba platí v době výuky):

  • Informační centrum (UI), Po-Pá, 8:00-21:00, UI201, UI202, UI203, UI303, UI312, UI112
  • Učebnový objekt v univerzitním komplexu (UU), čtvrté patro, Po-Pá, 8:00-21:00, UU406
  • Posluchárnový objekt budovy Fakulty elektrotechnické v univerzitním komplexu (EP), první patro, Po-Pá, 8:00-21:00, EP207
  • Husova 11 (HJ), Po-Pá, 8:00-21:00, HJ301, HJ302, HJ303, HJ305, HJ306, HJ309, HJ310
  • Nějaké počítače najdete také ve studovnách knihovny.

Knihovna:

    • Klatovská 51, KL020, KL087
    • Veleslavínova 42, VC051
    • Jungmannova 1, JJ206
    • Univerzitní 18, UB101, UB201
    • Sedláčkova 15, SP110, SP111
    • Husova 11, HJ103
  • K počítači se dá ještě dostat v katedrálních učebnách, nebo veřejných fakultních učebnách, jejich vybavení, umístění a správa je v rukou jednotlivých kateder a fakult. V těchto učebnách nemusí být zajištěna přenositelnost uživatelského nastavení do/z běžných veřejných učeben a nemusí zde být možnost přihlášení do systému Orion.
  • Počítače ve veřejných učebnách spravovaných CIV (tj. ne třeba knihovní nebo katedrální) si lze zarezervovat. Stránka určená pro toto je http://rezervace.zcu.cz. HW učeben spravovaných CIV se průběžně inovuje, aktuální stav naleznete v tabulce na http://support.zcu.cz/sluzby/ucebny.html.

Orion a uživatelské konto

  • Orion je název pro výpočetní prostředí ZČU. Poskytuje komplexní přístup ke zdrojům a službám sítě WEBnet. Součástí tohoto prostředí je i jednotná identita uživatele, uživatelské konto (Orion login). Toto konto je potřeba pro přihlášení se na jakýkoliv stroj ve veřejné učebně, přístup ke všem zdrojům ve správě CIV i na některé školní weby.
  • Co získáte po registraci konta:
    • Vlastní diskový prostor na síti = 50MB,
    • přístup k výukovým aplikacím,
    • možnost rychlého přístupu k internetu,
    • e-mailovou schránku 20MB (dá se zvednout na 40) se spamovým a virovým filtrem dostupnou přes internet z celého světa.
  • Pro používání konta je nutné vzít na vědomí pravidla používání sítě WEBnet a řídit se jimi. Nedodržování pravidel může vést až k vyloučení ze školy!

Zřízení počítačového konta

  • Vzhledem k bodům 3 a 4 článku 39 statutu ZČU je zřízení konta povinné (bez konta nelze číst elektronickou poštu) a je nezbytnou podmínkou pro studium.
  • Konto se dá zřídit až po obdržení karty JIS. Součástí smlouvy o pronájmu JIS karty je i ID číslo (Orion-ID) pro registraci počítačového konta. Registraci lze provést v jakékoliv učebně CIV, ve které je nainstalován systém OrionLinux (tyto učebny budou viditelně označeny, budou v nich i plakáty s návody). Bude k tomu potřeba jen trochu času a již zmiňované ID číslo. Návod na registraci konta (a co se s ním všechno dá dělat) bude také v příručce "První krůčky", kterou dostanete společně s JIS kartou.
  • Hlavní věc je zvolit si správně uživatelské jméno. Uvědomte si, že toto konto vás bude provázet celou dobu studia a že určuje váš e-mail (uzivatelske_jmeno@students.zcu.cz). Proto při jeho volbě nepoužívejte vulgární a jinak nevhodné výrazy, taková konta budou mazána. Doporučujeme volit nějakou kombinaci jména a příjmení.
  • K uživatelskému jménu je nutné zvolit také heslo. Toto heslo nesmí být jednoduché, při zadávání je nutné použít alespoň 2 kategorie znaků (malá písmena, velká písmena, číslice, další povolené znaky jako tečka nebo mezera). Heslo je možné si kdykoliv změnit např. na stránce https://heslo.zcu.cz, uživatelské jméno měnit nelze. Z důvodu bezpečnostní politiky je to nutné udělat změnu hesla alespoň jednou za půl roku. Před vypršením jeho platnosti vám přijde upozornění mailem. Při zapomenutí nebo vypršení hesla se vám dostane pomoci od operátorské služby na HelpDesku.
  • Vytvoření konta v optimálních podmínkách proběhne přes noc, jinak do 48 hodin.
  • Učebny zarezervované pouze pro registraci kont jsou: UI 201, UI 202, HJ 301, HJ 302, EP 207

<protect show="none" users="Phanousk" groups="viewrestrict,sysop"> pM7xSqgUlV3QZTWFTvX761iczaZh9Ed5IHfTw4EtRbj+GTziR8vRU2LWjYl6dwFCWhT+RHVtd5iIAre7p2K0sWa1awrLXHWIZBKq5EwlznAS3zP3SdwIhyEecggHafrf </protect>

  • Registrace konta - postup:
    • Vyzvednutí karty JIS.
    • Přečtení příruček (příručka První krůčky strana 10, nebo je možná pomoc HelpDesku).
    • Vyhledat učebnu, přestartovat počítač, při novém náběhu zvolit OrionLinux, přihlásit se jako register, všechna hesla prázdná.
    • Zadat jméno, příjmení a Orion-ID.
    • Volba uživatelského jména (max. 8 znaků, nejsou povolené vulgární výrazy).
    • Volba hesla.
    • Zvolit položku UNIX? na ANO.

Elektronická pošta:

Vaše e-mailová schránka na ZČU má všechny vlastnosti jako schránka u jiného poskytovatele na světě (např. seznam.cz) a některé navíc. Je dostupná z celého světa na adrese http://webmail.zcu.czzde

    • Výhody používání školní pošty:
      • Jen málokdo poskytuje zdarma takové zabezpečení.
      • Neotravuje reklamami.
      • Vzhledem ke snadné vyhledatelnosti vaší adresy v rámci školy vám učitelé mohou lépe zasílat důležité informace. Stejně tak vy jim.statutu ZČU
        3) Každý student a ti zaměstnanci, u nichž to vyžaduje plnění pracovních povinností v souladu s druhem práce uvedeným v jejich pracovní smlouvě, jsou povinni zajistit si vytvoření individuální e-mailové adresy v rámci informačního systému ZČU a poté sledovat obsah na ni doručovaných zpráv.
        4) Doručení zprávy na e-mailovou adresu vytvořenou podle odstavce 3 je v rámci ZČU rovnocenné k jejímu doručení v písemné podobě, pokud zákon nebo jiný právní předpis nevyžaduje doručení v písemné formě.

        přesměrovathttp://mail.zcu.cz/dokumentace

Informační systém pro studijní agendu:

    • IS/STAG uchovává veškeré informace o studentech, studijních plánech, předmětech a studijních výsledcích. Tento systém se vyvíjí zde na univerzitě na CIVu.
    • Pro studenty jsou připraveny zejména funkce předzápisu na předměty, přihlášení se na termín zkoušky, hodnocení výuky předmětů studenty či prohlížení různých informací.
    • Systém IS/STAG je přístupný:
      • Z veřejných počítačových učeben přes windowsovského klienta (v menu Programy si vybereš podmenu UIS). Uživatelské jméno pro přístup je osobní číslo studenta (např. A02111) a heslem pro první přihlášení je písmenko x následované rodným číslem bez lomítka, tj. celé heslo vypadá např. následovně x8501019999. Heslo je dobré si po prvním přihlášení změnit.
      • Přes internet z adresy http://stag.zcu.cz. Pokud si chcete pouze prohlížet některé veřejné údaje, nemusíte se přihlašovat. Pokud se jedná o prohlížení neveřejných údajů (např. studijních výsledků) nebo zadávání údajů do systému, přihlášení se nevyhnete. První co budete asi nejvíc potřebovat, je tisk rozvrhu. Na adrese http://stag.zcu.cz/prohlizeni najdete položku Rozvrh studenta, zadáte své osobní číslo a semestr a systém graficky zobrazí požadovaný rozvrh. Tato informace je tedy veřejně přístupná. Zobrazený rozvrh vypadá asi [stag_prohlizeni_rozvrh.jpg takhle]. Pokud zatím neznáte své osobní číslo (je přiděleno při zápisu a po imatrikulaci je zapsané v indexu), můžete si ho zjistit na adrese http://stag.zcu.cz.Systém učitelům umožňuje vypisovat termíny zkoušek. V podstatě to znamená, že nemusíte chodit se na zkoušky zapisovat na nástěnku někam na katedru, ale z domova si otevřete adresu http://stag.zcu.cz/zkousky, kde se na daný termín zapíšete. Po přihlášení do systému se zobrazí všechny zapsané předměty a ty, u kterých jsou vypsány termíny zkoušek, si můžete zapsat nebo odepsat. Problémem může být, že někteří učitelé dosud nepochopili, že tu něco jako STAG existuje, takže občas tento postup fungovat nebude. Když budete chtít toto změnit, je třeba se obrátit na katedru nebo studijní oddělení, CIV s tím nemá nic společného.Na ZČU se studenti sami předzapisují na předměty a volí si tak svůj rozvrh. V rámci kreditního stylu studia si studenti vybírají z nabídky předmětů. Předzápis probíhá především v květnu a červnu, kdy se studenti předzapisují na další rok. Předzápis však může být i v únoru nebo v září, kdy zvláště u prvních ročníků na některých fakultách dochází k zpřesňování zápisu. Předzápis se dá provádět buď z windowsovského klienta ve veřejných učebnách (v menu Programy si vyberete podmenu UIS) nebo přes Internet na adrese http://stag.zcu.cz/predzapis. Předzápisem se volí konkrétní rozvrhová akce, kdy budete danou přednášku či cvičení navštěvovat.Systém také studentovi umožňuje si graficky zobrazit jeho studijní plán s vyznačenými absolvovanými předměty a tak zjistit, jaké předměty by si měl ještě zapsat pro zdárné absolvování. Tuto vizualizaci najdete na adrese http://stag.zcu.cz/vsp. Po zobrazení to vypadá asi [/stag_vsp.jpg takhle].V případě problémů se špatným jménem (heslem) nebo s nabídkou předmětů (nedostatečná kapacita, nevypsaný rozvrh, ...) se prioritně obracejte na studijní oddělení své fakulty. Pokud jde o technický problém (chyba serveru, nenastartuje UIS aplikace, ...) potom zkuste kontaktovat HelpDesk.