V rámci svého uživatelského konta získává každý zaměstnanec a student svojí poštovní schránku na univerzitním poštovním serveru.
Přístup k ní je umožněn standardními protokoly, proto si můžete zvolit libovolného poštovního klienta, jaký vám vyhovuje. Nejčastěji používanými klienty jsou Mozilla Thunderbird, Microsoft Outlook a aplikace poštovních klientů v prostředí Android a Apple. Se svojí poštou můžete pracovat také z webového prohlížeče na adrese https://webmail.zcu.cz/
Práce s univerzitní poštou je součástí pracovního vztahu. Uživatelé mají povinnost univerzitní poštu sledovat, protože jejím prostřednictvím je univerzita informuje o důležitých věcech. Doručením zprávy do uživatelovy univerzitní schránky je uživatel považován za informovaného.
Adresy
E-mailové adresy zaměstnanců jsou tvořeny jejich uživatelským jménem a doménou, která má tvar fakulta.zcu.cz nebo katedra.zcu.cz (např. zajicek@fel.zcu.cz nebo krecek@kma.zcu.cz). Zaměstnancům rektorátu je přidělena doména rek.zcu.cz. Adresy studentů jsou tvořeny jejich uživatelským jménem a doménou v podobě students.zcu.cz (např. sova@students.zcu.cz).
E-mailové adresy uživatelů lze najít na stránkách http://phone.zcu.cz/
Velikost přenášené zprávy
Maximální velikost zprávy doručované univerzitním systémem je 25 MB.
Automatické mazání starých zpráv ve složkách Koš a Spam
Zprávy uložené ve složkách "Koš" (Trash) a "Nevyžádaná pošta" (Spam, Junk) jsou automaticky mazány po 90-ti dnech.
Kontrola proti spamu a virům
Zprávy doručované univerzitním poštovním serverem prochází kontrolou proti spamu a virům. Podle zvyklostí jsou z preventivních důvodů odmítány zprávy se spustitelnými soubory v příloze.
Zprávy rozpoznané jako spam jsou automaticky ukládány do příjemcovy složky "Nevyžádaná pošta" (Spam, Junk).
Přeposílání zpráv, automatická odpověď v nepřítomnosti, automatické třídění zpráv
Nastavení se provádí v prostředí https://webmail.zcu.cz. Postupy najdete v jeho Nápovědě.
Přeposílání zpráv
Na univerzitním serveru si můžete nastavit i přeposílání kopií zpráv na jiné externí adresy, ale nedoporučujeme to. Používání univerzitního serveru vám přináší řadu výhod.
Přeposíláním na sebe přebíráte odpovědnost za všechny komplikace, které tím mohou vzniknout a navíc se připravujete o technickou podporu ze strany univerzity. Na freemailech se pomoci nedočkáte. Pro přeposílání zpráv nemáte žádný významný důvod - poštovní klienti a aplikace umí pracovat s několika různými poštovními účty najednou, takže se svojí univerzitní i soukromou poštovní schránkou můžete pracovat ve stejné aplikaci.
Velikost přiděleného prostoru
Diskový prostor je uživatelům navyšován automaticky každý den podle zaplnění tak, aby zaměstnanec měl k dispozici nejméně 1 GB volného místa a student nejméně 500 MB volného místa. Přidělená disková kvóta se vztahuje na všechny zprávy a složky dohromady. Velikost přidělené kvóty a její aktuální zaplnění vidíte v prostředí webmail.zcu.cz, může ji zobrazovat i váš poštovní klient (např. Thunderbird).
Webmail
Je dostupný na adrese https://webmail.zcu.cz/ Nápovědu v něm najdete pod ikonou "?"
Nastavení poštovních klientů
V nastavení klienta zadejte tyto parametry:
Server příchozí pošty: imap.zcu.cz
- protokol: IMAP
- port: 993
- zabezpečené spojení: SSL/TLS
- způsob autentizace: Heslo, zabezpečený přenos
Server odchozí pošty: smtp.zcu.cz
- protokol: SMTP
- port: 465
- zabezpečené spojení: SSL/TLS
- způsob autentizace: Heslo, zabezpečený přenos
Přihlašovací jméno a heslo odpovídá vašim univerzitním ověřovacím údajům.
Nastavení Mozilla Thunderbird
Nastavení MS Outlook
Pošta Microsoft Office 365
Na ZČU je provozován i systém office365.zcu.cz. Je to externí služba, nad kterou nemáme kontrolu. Nenastavujte si do něho přeposílání zpráv.
Pošta Google Apps
Na ZČU je provozován i systém gapps.zcu.cz. Je to externí služba, nad kterou nemáme kontrolu. Nenastavujte si do něho přeposílání zpráv.