IT novinky na ZČU - Pravidelný seminář CIV - 2007

Z HelpDesk

Prezentace:

Bezpečnost - Ing. Aleš Padrta, Ph.D.

IS/STAG a Courseware - Dr.Ing. Jan Rychlík

WEBnet - počítačová síť ZČU - Ing. Michal Petrovič

Uživatelská podpora - Ing. Petr Hanousek

Záznam semináře:

Záznam semináře - wmv
Záznam semináře - Theora Ogg

Výsledky a dotazy z dotazníků:

Porovnání grafů letošního semináře s výsledky z let 2005 a 2006.

Grafy

Poznámky a odpovědi z dotazníků

Obecné

  • chybí zásuvky
    • Tento požadavek nepřísluší k řešení CIV, ale bude předán Správě budov.
  • velmi dobrá přednáška Dr. Rychlíka
    • Děkujeme, vyřídíme.
  • kladně hodnotím opakování dotazů na přednášce
    • Děkujeme.
  • jednotné konto CIV-knihovna-menza
    • O vytvoření jednotného platebního konta již delší dobu uvažujeme, je však třeba vyřešit jak technické tak legislativní otázky.
  • komunikaci - informování o plánovaných a rušených projektech
    • Komu, kam? Snažíme se, aby zainteresované osoby vždy věděly, co se děje. Informace pro všechny zveřejňujeme na serveru support.
  • seminář, zvýšit počet MB
    • Velikost kvóty je zavislá na dostupném diskovém prostoru.
  • koordinaci s KIV
    • V čem? Připomínky a náměty na změnu nám prosím pošlete na adresu helpdesk@zcu.cz
  • vzhled zaměstnanců
    • Děláme co můžeme :-)

Weby ZČU

  • vizuální vzhled různých stránek sjednocení - modernizace nejen po technické ale i vzhledové stránce. Při pohledu mám pocit designu webu z 90. let. Sladění typu písma, barvy, pozadí atd. Přizvání graf.designéra???
    • Jednotlivé weby ZČU mají různé správce, proto není jednoduché sjednotit design všech webů. Sjednocení vzhledu bylo záměrem i Jednotného vizuálního vzhledu, zatím však nedošlo ke shodě v této otázce. Weby CIV se snažíme postupne sjednocovat.
  • rozcestník všech webových projektů na ZČU
    • Budeme o tom uvažovat. Prostý seznam projektů je však poměrně nepřehledný a jakákoli kategorizace je poměrně náročná záležitost. Pro běžného uživatele je vhodnější využít odkazy na jednotlivé projekty z fakultních nebo katedrálních webů nebo využít vyhledávací služby [1]
  • více aktuálních informací na helpdesk.zcu.cz
    • Které informace vám chybí? Potřebné informace relevantní pro všechny uživatele zveřejňujeme průběžně. Náměty a připomínky prosím pište na adresu helpdesk@zcu.cz.
  • Portfolio informačních služeb pro různě zkušené uživatele.
    • Služby dostupné všem uživatelům jsou popsané na serveru support. Jestliže postrádáte nějaké informace, napište nám, pokusíme se to dát do pořádku.

Síť WEBnet

  • upozornění na vypršení platnosti hesla Eduroam (34x)
    • Na tomto se pracuje.
  • je nutné potvrzovat zneužití hesla v EduRoam? (zpravidla se připojuji vždy, když vyprší heslo - tj. jednou za měsíc)
    • Je to nutné z důvodu kontroly, zda není heslo zneužíváno jinou osobou.
  • separátní heslo (s kontrolou, je-li zadáno bezpečné) pro zabezp. síť, certifikáty, v nejhorším automatické upozorňování
    • Nechápu dotaz, kontrola zda je heslo zadáno bezpečně nejde, zbytek dotazu viz ostatní předešlé dotazy.
  • proč je ZČU-MOBILE, když nefunguje?
    • Tato služba je zatím dostupná v testovacím provozu pouze na Borech. V nejbližší době bude zprovozněna na všech přípojných bodech, na kterých běží služba Eduroam
  • Eduroam proč neustále padá / chce se znovu připojit?
    • Tento stav může nastat v místech, kde je podobně silný signál z více přístupových bodů. Některé bezdrátové síťové karty se pak neustále přepínají mezi dvěma příp. více signály. Koncová stanice se pak znovu snaží získat IP adresu.
  • pro ERASMUS studenty signál WiFi v Ty506 "ERASMUS ROOM"
    • Přístupový bod v místnosti TY506 byl zprovozněn 1.11.
  • nejde mi wifi s Bčkovou wifinou
    • Bohužel není uveden typ bezdrátové karty. Pokud chcete přistupovat do sítě Eduroam musí karta podporovat šifrování WEP a ověřování EAP/PEAP s MSCHAPv2.
  • přístup na disk přes FTP/SFTP.
    • Otázku příliš nechápu, k jakému zdroji a odkud chcete přistupovat? Pokud se jedná o přístup k domovskému adresáři na AFS, pak doporučujeme používat souborový manažer, který podporuje protokol SSH. V operačním systému Windows jde například o placené manažery Total Commander nebo Servant Salamander, případně volně dostupný program WinSCP. Pro operační systém Linux je podpora například v Midnight Commander.
  • momentální kvalitu sítě na koleji Lochotín
    • Je výborná.
  • pokrytí WiFi na KIV
    • Zvýšení pokrytí KIVu je v jednání.
  • heslo Eduroam, umožnit člověku s vypršeným heslem, aby se mu zobrazily stránky, odkud si heslo změní nebo stáhne certifikát
    • Uživatel se musí připojit do sítě zcu-mobile, kde si může heslo prodloužit/změnit.
  • správa switchů na kolejích B1 (Máchova)
    • Je v režii CIVu.
  • detailnější informace o VPN a vzdáleném připojení pro Win i Linux
    • Na stránkách supportu jsou umístěny návody pro připojení pomocí VPN klienta pro OS Windows a Linux. Jestliže vám nějaké informace chybí, napište nám.
  • WiFi pokrytí budov ZČU v centru
    • Zvyšování pokrytí budov ZČU v centru se děje na základě konkrétního požadavku. Současné pokrytí je provedeno s ohledem na co možná nejvyšší dostupnost signálu co možná nejvyššímu počtu uživatelů.
  • Kvalitu připojení kolejí a dostupnost serverů ZČU (výpadky a profylaxe)
    • Připojení kolejí ZČU je provedeno optikou rychlostí 1Gb/s. Touto rychlostí byla ještě před rokem připojena celá univerzita do sítě CESNET! Profylaxe je bohužel nutné zlo, definicí termínů a periodicity se nyní zabývá vedení ZČU. Obecně platí, že se snažíme o co nejvyšší dostupnost všech poskytovaných služeb.
  • Vyšší informovanost o certifikátech.
    • Certifikáty se zatím používají pro vybrané služby a pro vybrané skupiny uživatelů, hlavně z řad zaměstnanců. S rozšířením služby dojde i k vytvoření bohatší dokumentace. Více informací o stávajících službách v této oblasti najdete na http://helpdesk.zcu.cz/wiki/Kategorie:PKI

HelpDesk

  • povídání o RT pěkné, ale nebylo řečeno, co to vlastně je a k čemu slouží
    • Informace jsou uveřejněny na stránce popisující systém RT.
  • RT - vrátit možnost poslat komentář bez poslání administrátorům
    • Pracuje se na tom :)
  • rychlost (mimo osobní kontakty)
    • Snažíme se všechny věci řešit tak rychle, jak to jen jde. Samozřejmě je zde ale prostor pro další zlepšení. Prosím napište nám své připomínky nebo návrhy na zlepšení, budeme se jimi zabývat.
  • tisk z NB (přestali podporovat), připojení přes kabel v učebnách
    • Návod na instalaci a nastavení tiskáren je na serveru support na stránce tiskové služby. Pro tisk (a hlavně jeho správné zaúčtování) je nutné tisknout z účtu uživatele, který má stejné jméno jako váš Orion login. Jestliže uživatel, na něhož se např. ve Windows hlásíte do systému má jméno odlišné od Orion loginu, tisk se nezdaří.
  • nastavení e-mailového klienta v Opeře
    • Opera není námi podporovaný mailový ani webový klient. V instalaci vám nebráníme, ale nastavení zůstává na vás. Podporu tohoto prohlížeče v budoucnu zvážíme.
  • rychlost reakce
    • viz výše
  • vstřícnost při změně login, zejména rychlost rušení starých uživ. účtů, zejména při výslovné žádosti bývalého uživatele
    • Změnu uživatelského loginu provádíme pouze pro zaměstnance, pro studenty pak pouze v dobře zdůvodněných případech (např. změna pohlaví nebo svatba). Rušení starých uživatelských účtů (respektive jejich blokace) se provádí na základě dat z IS/STAG a Magionu. Je to tedy v kompetenci studijních referentek a personálního odboru, ne v naší.
  • kvalifikovanost pracovníků HelpDesku
    • Pro vzdělání svých zaměstnanců děláme co můžeme. Je třeba si ovšem také uvědomit, k čemu HelpDesk slouží. Je to místo k nahlášení problému a vyřešení nejčastějších problémů. Zbytek problémů řeší jiná oddělení CIVu, proto není potřeba, aby naši operátoři znali úplně vše, důležitá je znalost komu problém předat k vyřešení.
  • rychlost ve vyřizování žádostí na operator@...
    • viz výše

IS/STAG, Portal, Courseware

  • předzápis - ve Win (slovenská verze) je v anglické podobě, nemožnost přepnout do české verze
    • Přepínání jazyků je v portále řešeno standardními "vlaječkami" v pravém horním rohu.
  • nekompletní návaznost stránek pedagogů na IS STAG
    • Je asi třeba vyvinout větší tlak na pedagogy, aby potřebná data do IS/STAG zadávali.
  • velmi málo předmětů přeneseno do CourseWare
    • Počet předmětů, které musí ZČU do Courseware převést je dán projektovou dokumentací tohoto projektu, samozřejmě je možné vyvinout tlak na pedagogy, aby převedli i další předměty nad rámec tohoto projektu.
  • STAG JE značně nepřehledný
    • Kde konkrétně?
  • sjednocení hesla stag a orion
    • Jedná se o kompromis, dočasně platí ještě původní "stag-hesla", neboť existuje namalá část studentů, kteří orion heslo nemají (a Ti by se na letošní ak. rok např vůbec nepředzapsali) - zrušení "stag-hesel" proběhne během ak. roku 2007/8.
  • portal.zcu.cz - chtělo by to sjednotit vzhled - nejhezčí je v sekci "Předzápis" v současné době portál vypadá nedodělaně a každou chvíli něco nejde
    • Předzápis byl pilotní aplikací IS/STAG převedenou do portálu, postupně bude upraven design i funkčnosti ostatních aplikací v portále v tomto duchu.
  • aby fungoval portál
    • A on nefunguje? ...asi by tato připomínka chtěla alespoň trochu konkretizovat...
  • stabilitu a grafickou jednotnost portálu
    • viz výše ...

Mail

  • možnost používat na WebMailu nějaké skiny
    • menu Možnosti -> Prostředí -> Možnosti zobrazení
  • prodloužení doby expirace hesla u WebMail nebo včasné upozornění mailem
    • Expirace hesel je jednotná v celém prostředí Orionu. Před expirací je uživatel informován mailem. Informace o heslech jsou uvedeny na stránce Hesla v systému Orion.
  • v prostředí webmailu zjednodušit podmíněné třídění pošty do složek
    • Prostředí WebMailu automatické třídění nepodporuje. Třídění pošty do složek si může každý nastavit na serveru http://mail.zcu.cz.
  • prostředí WebMailu je zastaralé
    • To považuji za subjektivní pohled.
  • prostředí WebMailu je uživatelsky nepřátelské
    • To považuji za subjektivní pohled.
  • WebMail - zbytečně složité
    • V minulém roce jsme se v obdobném dotazníku na složitost webmailu ptali. Pro 10% lidí je prostředí příliš složité, pro 10% lidí je příliš jednoduché a 80% dotázaných ho považuje za vyhovující
  • zjednodušit WebMail (viz např. seznam)
    • viz předchozí odpověď
  • mail na GSM bránu
    • Zprávy si můžete nechat přeposílat na jakoukoliv adresu, tedy i adresu brány Vašeho operátora. Nastavení přeposílání se provádí na serveru http://mail.zcu.cz.
  • grafický vzhled WebMailu
    • menu Možnosti -> Prostředí -> Možnosti zobrazení

SW

  • nová licence antiviru - multilicence, Avast stojí za "prd"
    • Multilicence je již minulostí. Alwil (AVAST) již poskytuje jako ostatní společnosti licence pouze per stroj. O výběru nového antiviru probíhají jednání.
  • Eclipse pod OrionXP (občas aktualizovat, zatím verze z roku 2004)
    • Na upgradu Eclipse se pracuje.
  • antivir AvastPro má trochu problém s Trojskými koni, některé ani nenajde, lepší je Kaspersky Internet Security
    • O výběru nového antiviru probíhají jednání.
  • možnost používat na vlastním PC část SW od MS (vývojové nástroje) + Borland
    • To se odvíjí od licenční politiky jednotlivých produktů, současná licence to neumožňuje.
  • možnost pro kampus licence od MS pro studenty
    • Výběr tohoto volitelného doplňku pro program MS Campus Agreement mají plně ve své moci jednotlivé fakulty, které daný program využívají.

Kiosky

  • kiosky nemají přístup do domény .zcu.cz
  • kiosky by měly být schopny přistupovat na celou doménu zcu.cz
  • Přístup kiosku více po ZCU. např. vyuka.fel.zcu.cz…
    • Pro informační kiosky typu standard (jednoduché s webovým prohlížečem) byla v listopadu upravena jejich konfigurace tak, aby umožňovaly přístup na všechny zdroje v doméně zcu.cz. Rozsah přístupu mimo doménu je stále omezen na užitečné stránky, pokud vám nějaké URL schází, prosím kontaktujte HelpDesk, nejlépe elektronicky na adresu helpdesk@zcu.cz.
  • všechny kiosky vybavit přístupem do Internetu a konektorem USB, optická mechanika je zbytečná, stejně ke každému vede síť, tudíž nechápu, proč jsou omezené, myšlenka rychlého střídání se mi nelíbí...
    • Kiosky typu OrionXP tuto možnost již mají. Ostatní kiosky jsou provozovány na starších strojích, některé z nich ani nemají USB rozhraní. V této době nejsou připraveny ani po softwarové stránce. Omezení na rozsah zcu.cz byl zrušen, viz výše. Stále chceme zabránit, aby se z kiosků nestal stroj na brouzdání po internetu, proto na internet jsou aplikována omezení. Pro dlouhodobější práci jsou určeny stroje ve veřejných učebnách.

JIS

  • JIS má být vydávána do 3 dnů, čekal jsem na ní 10 dní
    • V době hromadného výdeje je doba pro vydání karty stanovena na 10 pracovních dní. K tomu, abychom mohli posoudit, zda došlo k pochybení, bychom museli vědět konkrétní data.
  • možnost zapůjčení náhradní karty při ztrátě karty
    • O této možnosti budeme do budoucna uvažovat.
  • Při ztrátě JIS vydávat náhradní kartu, aby student nebyl omezován.
    • O této možnosti budeme do budoucna uvažovat.

Postrádám informace o ...

  • pořádný rozcestník na www.zcu.cz
    • Za obsah a strukturu webu univerzity www.zcu.cz zodpovídá tiskové oddělení ZČU, CIV provádí pouze technickou správu.
  • FTP přístup na AFS
    • FTP přístup k AFS je problematický vzhledem k přenášení hesla v nezašifrované podobě a také vytvořením přístupových tokenů k systému AFS. FTP protokol není dostatečně bezpečný (jeho návrh pochází z doby, kdy bylo možné internetu důvěřovat). Pro přístup k AFS doporučujeme používat souborový manažer, který podporuje protokol SSH verze 2. V operačním systému Windows jde například o placené manažery Total Commander nebo Servant Salamander, případně volně dostupný program WinSCP. Pro operační systém Linux je podpora v Midnight Commander.
  • výpadky, statistiky (STAG a další "důležité" (rozuměj portál) služby) + aktuální stav (OK/KO)
    • Interně používáme monitorování všech systémových služeb, o zpřístupnění vybraných částí budeme uvažovat, nejdříve však po nasazení novější verze tohoto systému.
  • připojení o Eduroam funguje stejně? Nefunguje na Karlově univerzitě
    • Pokud se ptáte na připojení uživatele ze ZČU, stačí když bude mít uživatelské jméno ve tvaru login@ZCU.CZ a mělo by to fungovat. Samotná funkčnost na UK je mimo naše pravomoce.
  • přístupu k AFS z kolejí
    • Přístup z kolejí funguje a nemělo by mu nic bránit (vyjma lokálního firewallu). Instalacku lze stáhnout přímo z webu openafs.org nebo ze stránek supportu http://helpdesk.zcu.cz/wiki/OpenAFS_klient kde je současně i návod k nastavení klienta.
  • licencích na koupené programy
  • aktuálních problémech sítě - nutno telefonovat (spadlé AFS...)
    • Zásadní výpadky se snažíme umístit vždy na stránky supportu, HelpDesk se snažíme při zjištění výpadku informovat jako první, aby vám mohl poskytnout odpověď. Budeme uvažovat o zpřístupnění přehledu funkčnosti služeb na webových stránkách, ovšem nejdříve po nasazení nového systému monitorování, který nyní připravujeme.
  • IPv6
    • Pilotní provoz pro vybraná pracoviště...tedy zatím bez dalších informací.
  • IP telefonie
    • Pilotní provoz pro vybraná pracoviště...tedy zatím bez dalších informací.

WiFi návod - připomínky

  • zveřejnit seznam podporovaných mobilních zařízení, které byly vyzkoušeny
    • OK, pracujeme na tom.
  • chybí problematika připojení PDA s Windows Mobile 5
    • Postup je obdobný jako pro mobil s WM5.
  • lépe umístěný licenční certifikát
    • Co bylo myšleno touto připomínkou?
  • návod pro nastavení Network Manageru, resp. KDE Linux
    • Návod pro OS Linux je psán obecně proto, aby byl použitelný pro všechny distribuce, tedy i ty, které neobsahují prostředí KDE.
  • V návodu jsou hlášky typu: udělejte tohle, ale není vysvětleno jak, naštěstí na Internetu jsou i jiné návody.
    • Pro většinu
  • připojení bez certifikátu pro mobil, zcu mobile nejde
    • Připojení do bezdrátové sítě eduroam/zcu-mobile nemá krom certifikátu certifikační autority s certifikáty pro standardního uživatele nic společného.
  • návod pro GNU/Linux nepoužitelné, nikomu to dle návodu nefunguje - lze polopatickým způsobem se připojit (při troše štěstí)
    • Při používání OS Linux se předpokládá jistá zkušenost uživatele. Nicméně návod byl psán tak, aby se mohl připojit i uživatel, který má minimální znalosti OS Linux.
  • Edurom + Linux = nemožné
    • Viz výše.
  • dle návodu WiFi vůbec nefungovalo, zprovozněno až po velkých experimentech
    • Viz výše.
  • naštěstí ho nepotřebuju, protože pro Visty je napsán složitě a navíc špatně
    • Kde přesně je špatně?
  • zdůraznit nutnost vytvoření konta Orion
    • Každý student ZČU je povinen mít konto!
  • chybí výrazná informace, že certifikát je nutný i pro kabelové připojení
    • Tato informace je uvedenena v prvním odstavci!
  • PDA - chybí detailní nastavení WindowsMobile 5
    • Viz výše.
  • přehlednost
    • Kde?!
  • radši jsem to ani nezkoušel
    • Bez komentáře.
  • problémy s certifikatem
    • Připojení do bezdrátové sítě eduroam/zcu-mobile nemá krom certifikátu certifikační autority s certifikáty pro standardního uživatele nic společného.

  • nastavení připojení
    • Jaký konkrétní problém máte?
  • chybí postup pro zcu - mobile
    • Na návodech se pracuje.
  • Umístění certifikátu do adresáře bezpečných certifikátů.
    • V návodu pro Windows Vista toto je...jinde to není potřeba.
  • Musela jsem se tím prokousat.
    • Viz výše.
  • Podpora PALM OS pro plný eduroam (certifikát,…) (zvláště v souvislosti s koncem simple)
  • Není v našich silách udělat návod "na vše", pokud dotyčný návod zpracuje velice rádi ho umístím mezi ostatní návody.
  • nastavení pro linux
    • Viz výše.
  • Snad dostupnost intranetu + zcu.cz bez prihlaseni
    • Pouze stavajicí forma zcu-mobile, tedy některé WWW ze zcu.cz
  • Návod pro Ubuntu.
    • V distribuci Ubuntu jakožto klonu distribuce Debian je postup obdobný.

WiFi - chybí pokrytí:

  • Litice
    • Není objekt ZČU.
  • lepší signál v EP 130
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 2)
  • slabé pokrytí EP130 při více jak 30NB
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 2)
  • UL - sever
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 2)
  • UL 502 - slabý signál
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 2)
  • s PDA nechytím signál skoro nikde
    • To máte asi smůlu, moje PDA a PDA mnoha dalších lidí funguje dobře, chybný HW?
  • EL 5xx - problém s WiFi
    • Jaké problémy?! Kde přesně?
  • EP206,208,130
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 2)
  • menza, koleje
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 1), koleje nikoliv.
  • V Borském parku
    • Není v zájmu ZČU.
  • křesílka KIV
    • Pokrytí již je a dle informací studentů - vynikajicí.
  • UP104
    • Pokrytí by mělo být dostačujicí.
  • UP101
    • Pokrytí by mělo být dostačujicí.
  • EP 206,208
    • Pokrytí by mělo být dostačujicí.
  • Menza, Bory
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 1)
  • UL 502 - slabý signál
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 2)
  • KIV
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 2)
  • Veleslavínova (4x)
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 2)
  • UL3x, UL4x
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 2)
  • UPxxx
    • Pokrytí by mělo být dostačujicí.
  • KKE (slabý)
    • Chybí přesnější určení místa...UL? UK? UU?
  • Halové laboratoře a KKE
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 3)
  • slabý UL502
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 3)
  • Borské koleje
    • Není v zájmu ZČU.
  • UL409
  • viz KIV
  • Tylova 15
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 3)
  • TY slabé
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 3)
  • EP 208, EP130
  • viz výše
  • RJ
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 1)
  • KMA zadní patro 6.patro
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 3)
  • UU408
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 2)
  • Veleslavínova 42 - KAT
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 3)
  • nestabilní signál na Klatovské
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 3)
  • UL4xx, UU4xx
    • Zkusíme vyřešit dle finančních možností (priorita 2)
  • Slabý signál v UP posluchárnách.
    • Pokrytí by mělo být dostačujicí.

VPN - připomínky

  • funguje bez závad
    • Děkujeme.
  • odstranění problémů (např. s licenčními servery)
    • Nechápu dotaz. Co má VPN společného s licenčními servery? Nikde není psané, že mají přes VPN fungovat všechny licence ZČU
  • není OpenSource
    • Není.
  • nelze použít lokální síťové prostředky
    • Dostupnost zdrojů na lokální (domácí) síti je zakázána z důvodu bezpečnosti sítě Webnet.
  • po připojení do VPN nefunkční spojení do okolí
    • Viz výše.
  • od určité doby se nemohu přes OpenVPN připojit, službu jsem považoval za zrušenou
  • problémy při instalaci - závislé na verzi jádra Linux
    • Jaké konkrétně?
  • vynikající
    • Děkujeme
  • nepřehlednost, nesrozumitelnost
    • Kde konkrétně?!
  • SW kolize s NB HW Control
    • Tento problém bude prozkoumán.
  • Vzdálená zpráva webových stránkách.
    • Nechápu dotaz.

Chybí mi kiosky v lokalitě

Na základě vašich podnětů rozhodneme o dalším umisťování kiosků, velmi vám děkujeme.


  • Husova
  • koleje
  • 4. patro EK - dlouhodobě mimo provoz
  • koleje
  • vedle bufetu na FAV
  • katedry
  • FEL, všechny vybavit plným připojením do Internetu
    • To je snad jediná budova, kde si myslím, že je jich až příliš. Nehodláme uvolnit omezení, které znemožňuje plný přistup do internetu. Pro takovou práci jsou určeny veřejné učebny. Od listopadu je povolen celý rozsah ZČU.
  • KIV
  • přístup na PMDP/IDOS!
    • Přístup na PMDP a IDOS je v kioskách povolen. Pokud není funkční odkaz nebo nějaký chybí, prosím kontaktujte HelpDesk, nejlépe elektronicky na adresu helpdesk@zcu.cz.
  • jednotlivá patra FAV
  • UL4xx
  • Tylova
  • Tylova 2.,3. patro, Univerzitní 5. patro
  • Borské koleje
  • U UPček
  • Borské koleje
  • FEK, Tylova
  • TY
  • chybí mi možnost připojení v sobotu a v neděli
    • Toto neovlivníme, budovy jsou o víkendu převážně uzavřeny správou budov.
  • KL, VC, CH, JJ
  • FAV
  • patra UL
  • V Jungmannově ulici není žádný.
  • 4.patro FAV
  • Nikde, avšak bylo by dobré, kdyby nefčnost kiosků netrvala někdy více než týden.
    • Nefunkčnost kiosku je problém, který trápí i nás. Bohužel o nefunkčnosti se většinou dozvídáme se zpožděním i několika týdnů. Největší problém nám dělají kiosky umístěné v budově FEL u výtahů, kde je třeba speciální hardware. Bohužel reklamace tohoto HW jsou velmi dlouhé a závady se často opakují. Proto jsme přistoupili k postupné obměně za poruchových částí od jiného výrobce. Kiosky do budovy FEL by se měly vrátit ještě v roce 2007.

V OrionLinuxu mi chybí aplikace:

Pokud vám v operačním systému Linux chybí nějaká aplikace, požádejte o ni na helpdesk@zcu.cz.

  • Office, Photoshop, Visual Studio - toto jsou produkty, které nejsou v OS Linux podporovány ze strany výrobce
  • Krusader, Kommander - zatím neuvažujeme o podpoře aplikací z prostředí KDE
  • funkčnost (viz EU506) - jakoukoli nefunkčnost prosím nahlaste na helpdesk@zcu.cz
  • Prostředí KDE, alternativy ke Gnome - podporujeme pouze prostředí Gnome, na podporu jiného prostředí nemáme dostatečné lidské zdroje
  • OpenOffice - je používána verze z Debian/Stable (nyní Etch)
  • IRSSI - program bude nainstalován
  • TeX - je nainstalována sada balíků tetex
  • SIP klient, příp. Ekiga - Ekiga je součástí prostředí Gnome a je nainstalován na všech učebnách
  • Opera - jako WWW prohlížeč je k dispozici FireFox (IceWeasel), přesto se podíváme, jak náročné by bylo přidat operu do systému
  • dvoupanelový správce souborů - budeme uvažovat o nasazeni gnome-commanderu, v operačním systému je nainstalován Midnight Commander (v terminálu zkráceně mc).
  • mplayer - je nyní součástí Debianu, připravujeme instalaci
  • Truecrypt - podíváme se na možnost instalace
  • hlavně aby byl SW aktuální, aktuální Eclipse - pro udržení rozumné kvality takto rozsáhlého výpočetního systému jsme nuceni používat release Stable (nyní Etch),

nová instalace učeben je připravována vždy v létě a je snaha jej udržet v konzistentním stavu po celý školní rok.

V OrionXP mi chybí aplikace:

aktualizace software, NetBEANS, Java Wireless Toolkit, Centrální Clipse + pluginy, NetBeans, Office 2007, ICQ, TotalCommander, Photoshop, MS Office - není všude, všude balík Adobe CS3, Eclipse SDK, MS Visual Studio 2005, Skype, ICQ, Total Commander, aplikace pro RAR archivy, JVM, rozbalovací program, VMP s kodeky, Miranda, Borland Developer Studio 2007, MPLab, OpenOffice, OpenOffice, Jabber client (např. PSI), Opera browser, aktuální Firefox, Adobe Reader, WinRAR, IrfanView, WinRAR, Aktualizovat SW (OPERA, Salamander), Truecrypt, VMWPM nebo jinou virtualizaci.

    • udržet všechen SW aktuální není snadné, pokud starší verze poskytuje potřebnou funkcionalitu není důvod ji nijak často aktualizovat
    • vývojové nástroje jsou dostupné na specializovaných katedrálních učebnách
    • MS Office, OpenOffice a Adobe Reader jsou dostupné na všech OrionXP, není-li tomu tak prosím kontaktujte HelpDesk, nejlépe elektronicky na adresu helpdesk@zcu.cz.
    • ICQ jako takové podporovat nebudeme, klienty tymu QIP, Miranda, PSI může mít každý uživatel na flashi nebo na home (H:\)
    • IrfanView je pouze v některých učebnách, je možné nasadit všude.
    • O Total Commanderu neuvažujeme, Altap Salamander je všude k dispozici v nejnovější verzi 2.5
    • Na aktualizaci Opery se pracuje.
    • Pro běžnou úpravu obrázků/fotek není Photoshop zapotřebí a v pohodě jej nahradí Gimp, který je ve většině učeben instalován.
    • Některé SW máme dostupné v omezeném počtu licencí a nelze je tedy plošně nasadit do všech učeben.

SafeQ bych vylepšil o:

skenování; v Linuxu nepoznám, kam to posílám; výraznější návod na oboustranný tisk; tisk z NB; A3 -> A4