Likvidace datových medií

Z HelpDesk
Info red.png Tomuto dokumentu něco chybí!
Není zadán přesný popis problému v dokumentu. Prosím, podívejte se, zda dokument odpovídá aktuálnímu stavu či stylu a případně jej opravte.
Pokud jste dokument opravili, odstraňte řádek se šablonou TODO z tohoto dokumentu.

Každý nosič dat jednoho dne doslouží a je třeba ho vyřadit nebo recyklovat. Při tom je nutné vzít v úvahu data, která na něm jsou nebo v minulosti byla a tato data bezpečně zničit. Za bezpečnou likvidaci dat zodpovídá držitel nebo správce konkrétního nosiče či zařízení.

Nosiče interních je možné při pečlivém přepsání dat recyklovat, ale u dat vyšší citlivosti je vhodná pouze fyzická likvidace média.

CD nebo DVD

CD nebo DVD je třeba mechanicky poškodit rozstřižením nebo rozlámáním. Skartovačka vhodnná pro tento účel je dostupná na HelpDesku Bory.

Pevné disky točivé

Smazání souborů nebo běžné formátování disku data nezlikviduje, zůstávají nadále na disku a za určitých podmínek je lze obnovit. Bezpečné smazání (úplné přepsání) souborů a disků je možné pomocí speciálních programů (BleachBit, Secure Eraser, wipe a mnohé další).

Při fyzické likvidaci je třeba zničit plotny disků (třeba provrtáním na stojanové vrtačce).

Pevné disky typu SSD a flashdisky

Pro smazání dat je třeba použít stejné přepisovací programy jako u točivých disků, ale vzhledem k interním algoritmům disků (deduplikace a podobně) nelze ani pak zcela vyloučit potenciální dostupnost starých dat.

Při fyzické likvidaci je potřeba zničit (rozlomit) paměťový čip (obvykle největší čip na desce disku).

Integrovaná úložiště (telefony, tablety...)

Mobilní zařízení je potřebné uvést do továního nastavení, ale tímto krokem nelze vyloučit dostupnost původních dat při použití speciálních programů.

Při fyzické likvidaci je potřeba zničit paměťové čipy na desce zařízení.

Čipové karty

Je třeba zničit (zlomit nebo přestřihnout) datový čip uložený v plastové kartě.

Jiné případy

CIV nabízí možnost konzultace s členy bezpečnostní skupiny, napište v takovém případě konkrétní dotaz na HelpDesk.